27. joulukuuta 2015

Mitä hevoset merkitsevät minulle?...

...Hevoset merkitsevät minulle seuraa, opettajaa, rehellisyyttä, terapeuttia, kuuntelijaa, hyväksyjää sekä vilpitöntä rakkautta. Jokaisen on välillä hyvä pohtia mitä hevoset merkitsevät itselleen. Minulle hevonen ei ole pelkkä ajan viete tai ratsu, minulle ne ovat paljon muuta.


Hevoset ovat minulle kuin opettajia. Niiden kanssa ja niistä oppii pakostakin joka päivä uutta, ja ne jättävät joka päivä kysymyksiä jälkeensä ja kertovat vastauskia niihin. Olen oppinut hevosilta paljon, kuten päättäväisyyttä, rauhallisuutta, sinnikkyyttä, luopumista ja monia muita asioita. Ilman hevosia en olisi tällainen kuin olen. Hevosten kanssa olen oppinut ottamaan riskejä, luovuttamaan tietyissä tilanteissa ja jatkamaan vaikka se tuntuisi mahdottomalta. Ne ovat opettaneet minut kärsivälliseski ja ne ovat kertoneet minulle että kaikki ei voi tapahtua hetkessä vaan tiettyä asiaa voi joutua tekemään vuosia ennen kuin se sujuu. Olen oppinut hallitsemaan monen sadan kilon painoista eläintä hyvin pienillä eleillä ja he saavat minut aina rauhoittumaan. Tiedän että jos riuhdon ja viuhdon menemään se ei tuota minkään näköistä tulosta mutta jos keskityn sen eläimen kuuntelemiseen ja omiin liikkeisiini toimii asiat paljon helpommin. Heiltä oppii myös paljon päättäväisyyttä sillä he ei tee mitään automaattisesti. Olen oppinut nousemaan takaisin satulaan ja jatkamaan siitä mihi onlen jäänyt. Hyvänä esimerkkinä ensimmäiset kisat Sasulla. Ensin järkyttävää riepottelua - putoaminen - takaisin selkään nouseminen suuressa epätoivossa - jatkaminen siitä mihin jäätiin mutta suuremmalla tahdon voimalla - lopputuloksena täydellinen nopea ja puhdas esterata.


Hevoset ovat minulle myös tärkeää seuraa ja ne kuuntelee aina. Olen kertonut vaikka mitä murheita niille eikä ne juoru niitä eteenpäin ja kuuntelevat kiltisti. Hevoset piristävät minua ja antaa uutta puhtia jaksamiseen myös tiukan paikan tullessa. Niille ei välttämättä tarvitse edes puhua, pelkkä läsnäolo ja vilpitön olemus pelastaa päivän kuin päivän. Siksi minulle on tärkeää luoda hyvä tunneside hevoseen jonka kanssa haluan kehittyä ja tallustaa elämässä eteenpäin.Mikä tahansa hevonen ei kelpaa vaan sen täytyy tuntua juuri oikelta. Hevoset osaavat myös hyvin viedä ajtukset muualle. Kun menen Sasun kanssa radalle, se saa mut keskittymään niin että en kuule mitään mitä ympärillä tapahtuu vaan ajatukseni ovat vain siinä tekemisessä ja sen hevosen kuuntelemisessa. Koomisinta on katsoa kamerasta ratavideota ja nauraa kaikille äänille mitä ei ole radalla kuullut yhtään :D


Jos minun hevostani sattusi, en pystyisi pitämään sitä kivuissa vaikka se tuntuisikin pahalta antaa pois vihreimmille laitumille. En pystyisi myymään sitä pois jos se ei enää pysty siihen mihin ennen, mielummin veisin sitä päivittäin vaikka metsäkävelyille kun luopusin siitä siksi etten itse enää pystyisi kehittymään sen kanssa. En pystyisi pitämään hevostani joka päivä tarhassa tuntikausia liikuttamatta sitä laisinkaan, koska se tekee hevosen onnettomaksi ja sen elämä hakaloittuu huomattavasti kun se ei ole hyvässä kunnossa. Pystyn ja haluan auttaa ja tukemaan hevostani jos se sairastuu ja siitä on mahdollisuus parantua. Pystyn myymään hevoseni pois jos minulla ei ole siihen tunnesidettä ja tietäisin, että se saa hyvän uuden kodin missä sitä rakastetaan enemmäin kuin minun kanssani. Pystyn liikuttamaan hevostani joka päivä sillä ne ovat luotu liikkumaan ja se tuo sille hyvän olon. Mitä äsken koitin sanoa on, että minulle on tärkeintä että hevonen voi hyvin ja saa parasta mahdollista hoitoa ja turvaa.


Minule hevoset eivät myöskään ole pelkki ratsuja jotta pääsisin itse vain tekemään omat ratsastusjuttuni ja ataisin hevoseni siitä jollekkin hoidettavaksi. Vaan minulle on tärkeää että saan olla ennen ratsastusta minimissään sen puoli tuntia ratsuni kanssa ja silitellä sitä, harjata rauhassa ja varustaa. Myös ratsastuksen jälkeen pidän siitä jos mahdollisuudet sallii että saan laittaa sen pois ja kittää sitä kunnolla. Pidän myös siitä että voin vain ottaa hevosen tarhasta ja helliä sitä ja lähteä vaikka vaan kävelylle metsään sen kanssa. Tärkeintä on että sasin viettää sen kanssa yhteistä aikaa ja vain oleskella.


Ja vaikka kuinka suuresti nyt hevosta haluasinkin, en sitä vielä voi ottaa sillä aikani ei vain yksinkertaisesti riittäisi... :(


Nyt haastan jokaisen joka tämän tekstin luki miettimään mitä hevoset sinulle oikeasti merkitsee ja miten niitä kohtelent. Hei, niilläkin on tunteet ja nekin tarvitsevat hellyyttä, vapautta ja aikaa tottua uusiin juttuihin. Hevoset ovat hienoja ja monipuolisia eläimiä ja niitä pitää osata kunnioittaa, sillä jos sinä kunnioitat hevosta, se kunnioittaa sinua takaisin. Näin lopuksi viellä youtubesta loistavasti onnistunut video hevosista yleisesti joka kuvaa hyvin vahvasti käsitystäni hevosia kohtaan.


-NEA

2 kommenttia:

  1. Ihana mielipide-/asiapostaus! Näitä lisää;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos hirveesti palautteesta <3! Koitan keksiä lisää tällaisia, niistä on tykätty aikaisemminkin :)

      Poista